Racereport Cykelvasan (öppetspår)

Jag och Tegen hade beslutat oss att testa cykelvasan. Han ville mest kolla bansträckningen inför nästa veckas löpning, medan jag hade den som etapp två i Vasaloppstrippeln.

Grått, regnigt och mörkt innan start

Förmodligen var detta lite fel inställning, att vi bara skulle upp och damma av den…. Alla vet vi vad som händer när vi får en nummerlapp på oss, då tar vi i för kung och fosterland och då måste man ha förberett sig på riktigt. Mina förberedelser var 12 dagars semester i Portugal. Underbar semester, men rätt så mycket träning, bra mat men ovanligt mycket vin. Dessutom gjorde värmen där, mellan 35 och 45 grader, att jag nog tappat mer vätska och mineraler än vad jag trott. Dessutom hade jag inte foamrollat mina ben på två veckor.

fem minuter till start

Resultatet visade sig kvällen innan, ett dygn efter att jag landat hemma, min högra vad krampade hårt och våldsamt ett tiotal gånger innan jag skulle somna, jag kunde inte böja benet, var tvungen att ha det rakt. Insåg att jag kommer få kramp i det direkt i morgon när jag börjar anstränga mig.

Hämtade upp Tegen 02:30 för att köra upp till Mora. Som alltid fungerade vasaloppsorganisationen perfekt, parkering, bussar, transport av cyklar, nummerlappsutdelning, skyltning och så vidare. I bussen, på väg till Starten började det regna, inte helt överraskande, men efter snart tre månader utan regn kom det ändå som en chock. Jag hade inga kläder för sådant väglag med mig!

Insåg att jag skulle frysa för mycket och köpte ett par slevs från Stadium på plats. Väl investerade 99 kr skulle det visa sig. Innan start drog jag på mig ett par löpartights utanför cykelbyxorna. Hade med em för att ha på mig efter loppet. Har man inget underhudsfett så har man inte.

Starten gick bra i startgrupp två. Vi rullade iväg mot och uppför backen. Inte så brant som jag väntat mig. JAg kom ifrån Tegen direkt. Även om han är en bättre MTB cyklist, så är jag en mycket erfarnare cyklist. och Vasaloppet är ju inte tekniskt svårt. Ska väl också erkänna att jag inte erkännde för Tegen att jag hade haft kramp i vaden kvällen innan. Jag ville ju inte ge honom något psykologiskt överläge. För det är klart det var tävling oss imellan.

Första timme gick bra. Enormt geggigt jord sprutade upp i ögon och mun. Vi blev alla otroligt skitiga och flera gånger var jag tvungen att dra av det värsta från glasögonen bara för att se någonting. Efter denna timma började jag känna av krampen i höger vad. Totalt så var jag nog tvungen att sluta trampa och sträcka ut höger ben mer än 75 gånger under loppet. Efter två timmar började även vänster vad dumma sig, gissar att jag kompenserade på något sätt. Efter tre timmar började ovan/insida lår krampa och sista km fick jag även kramp i magmusklerna.

Men trots att jag hade ont och fick slita hårt, gameface-on, så var det ett kul lopp. Många gånger rullade km på snabbt, inte minst i mänga långa utförsbackar. Normalt brukar jag vara snabb uppför då jag är lätt och stark, men så var det inte andra hälften av loppet i år. Sista två milen var skittuffa då jag hade så ont. Gång efter gång rullade bakhjul, som jag försökte hålla, iväg. Orkade/kunde helt enkelt inte ta i utan att benen började krampa fruktansvärt.

Daniel Tegfors efter målgång

Tog mig i mål på 3:52:45. Som mest hade jag legat nästan sex minuter före Tegen. Men i mål skilde bara 2:10. Han tog i kapp nästan en hel minut bara sista kilometern! När jag cyklade över sista puckeln, vid kampingen, innan man kommer in på målrakan så fick jag ordentlig kramp i magen. På målrakan blev jag inte bara omcyklad av medtävlande, utan även en 12 årig tjej med cykelkorg som var på väg till en kompis. Hon var alltså inte med i tävlingen utan cyklade bara pararalellt med banan. Ja, jag hade ont!

Men allt som allt en rolig och fin tävling som jag gärna gör om. Dock med lite bättre förberedelser eller i ett lugnare tempo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.