Besök på Salming RunLAB

Waldebring och Sigrid

Jag fick en väldigt rolig present av mina löparvänner i somras, när jag fyllde 50 år. Ett test hos Salming RunLAB. Nu i helgen skulle den genomföras. Vi var fem personer som åkte in till Kungsgatan i Stockholm och tre av oss gjorde testet. Vi började med lunch och Waldebring hindrade oss att dricka mer än en öl till den. Han måste ha varit ordningsman i skolan?

Klockan två var vi på plats i Salmings Concept Store och möttes av Sigrid. Vi fick en genomgång om vad som skulle ske och vad vi kunde förvänta oss. Vi blev påklistrade 35 små reflektorer på kroppen. Vi, som bara var killar, sprang i tighta kortbyxor och bar överkropp. Alla reflexer på skorna och byxor var tvungna att tejpas över för att inte störa inläsningen från de sju? kamerorna.

Tegen

Vi fick uppge vårt normala långpasstempo, miltempo och överfart. Så jag sprang i 5:30, 4:00 och 3:45-tempo. Sprang några minuter i varje tempo, själva inspelningen som resultatet baserades på var mindre än en minut per tempo. Löpningen var väldigt okomplicerad och gick snabbt. Att sätta på de 35 reflektorerna tog betydligt längre tid. Gissar att man i framtiden trär på sig en kroppsstrumpa för att göra det enklare?

Direkt efter att jag sprungit så trollade Sigrid lite med siffrorna och presenterade sedan resultatet för oss alla. Därefter skedde samma med Waldebring och Tegen. Det var väldigt bra att vara tre testobjekt. Vi lärde oss mer och mer om metoden, allt eftersom, och vi ställde mer och mer konkreta frågor efter varje test. Vi kunde också jämföra våra unika resultat, inte bara mot elitens normalkurva, utan även mot varandra. Väldig bra och lärorikt.

Generellt sprang jag bra, men vi fick fram tre konkreta förbättringsförslag:

Armbågen går inte tillräckligt högt upp i bakpendel

Jag ska dra armarna mer bakåt när jag springer. Framåtpendlingen är OK, men med mer bakåtpendling öppnar jag upp bröstkorgen mer och får mer fart framåt.

Stabilisera höften

Höftens rörelse sett framifrån ska vara stabil och det är viktigt att höftsidan inte blir hängande. I nuläget får jag en dipp med höger höft när du går över tyngdpunkten.
Jag fick tre övningar som jag ska köra minst ett par gånger per vecka. Syftet med övningarna är att aktivera sätet, vilket är nyckeln till en mer stabil höft. Det är bara att sätta i gång.

Stabilare fotisättning

Jag överpronerar med båda fötterna, men mest med vänster. Pronation är fotens naturliga rörelse, men en för stor supination eller pronation är inte gynnsamt för att hålla foten stabil. Hennes förslag för att stabilisera fötterna är löpning i obanad terräng, dvs trail. Men hon tyckte också att jag ska köra något pass varje vecka i ett par neutrala löpskor.
Sagt och gjort, Tegen och jag var ute och sprang i MTB spåret idag.

 

Generellt för oss alla tre var att vi tog för långa steg. Vårt stegtempo var bra, men med för långa steg. Min steglängd i 4:00-tempo är 1,47 m medan ”eliten har 1,32 meter i snabbare tempo. Deras steg per minut är då 170 jämfört med mina 164.
Sigrids tips var – Ni ska inte se fötterna när vi springer.

Är det värt att lägga pengar på ett Salming ProLAB test?
Det var ett bra test, Sigrid, som var väldigt kunnig, gjorde det absolut bättre. Genomgången direkt efter löpningen var väldigt givande, särskilt som vi fick det repeterat tre gånger. Jag kommer ta åt mig av förbättringsförslagen. Bäst utväxling får man naturligtvis om man följer råden och gör om testen om sex månader eller så.
Själva labrapporten som vi fick oss tillsänd per mail samma eftermiddag är genomarbetad. Den tar en stund att komma in i, men när jag började förstå den så inser jag att det finns väldigt mycket information i den.
Så är du intresserad av att förbättra din löpning, och är tillräckligt engagerad för att vara villig att ta råd, göra övningarna och förändra ditt löpsteg. Då kan det nog vara pengarna. Jag kan tänka mig att göra om det någon gång, men även då, gärna tillsammans med några erfarna löpare.
Vill någon se hur resultatet presenteras så går det att se här Salming RunLAB; Erik Froste

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *