Fixar jag Maran på 3:30?

Så var det dags. Bara ett par dagar kvar innan jag står på startlinjen igen. Jag hade premiär på marathondistansen förra året och tänkte slå den tiden nu. 3:38 var det sist och målet är, igen, tre och en halv timme. Varför 3:30? Jo då är det 5-tempo per kilometer, och det ska vara möjligt samtidigt som det är en riktigt bra tid, med den tiden hamnar man topp 20 procent.

Tegen och jag tänker gå ut med 4:57-tempo, om vi håller detta hela distansen så klarar vi 3:30 med en hel minut till godo. Jag utgår från att Kenneth (som gör sitt 30:e Stockholm Marathon på rad!!!) kommer springa i samma tempo med oss. För ett år sedan gick allt enligt plan i 30 km, lagom tills jag kom fram till Kungsträdgården började jag få kramp i vaderna och det gick helt enkelt inte att hålla samma tempo längre. Nu kommer jag ha sleeves på vaderna och jag har knaprat magnesium i två veckor. Magnesiumet sägs hjälpa mot kramp, men vetenskapen är långt ifrån entydig i denna fråga. Men det kostar nästan inget att testa.

Jag tränade hårt förra veckan, inga hysteriska kvalitetspass men många timmar. Denna vecka har däremot varit lugn. Lite simning på måndagen, cykling och paddling på tisdagen och en lugn löpträning tidigare ikväll. Vi avslutade med några snabba 100 meters stegringar i treminuters-tempo. Torsdag och fredag blir helt träningsfria, bara promenader. Jag tycker jag har gjort allt för att vara i bästa möjliga form inför maran.

SM-Banprofil
Banprofil Asics Stockholm Marathon

42 km är en utmaning, det riktiga loppet startar efter halva sträckan. Ska jag dessutom springa klart snabbare än i långpasstempo så kommer det göra ont den sista milen. Jag måste mentalt förbereda mig på det. Västerbron x 2 är känd favorit. Man ser de två bropassagerna ganska tydligt på banprofilkartan nedan. Är det jobbigt redan vid den första bropassagen, efter åtta km, ja då har man problem, den andra däremot. Vad man också ser, men ofta glömmer är stegringen från 37 km hela vägen in i mål. De sista fem kilometrarna är tunga även av denna anledning.
Ett vanligt fel som jag och alla andra ofta gör är att man går ut för hårt. Även här kan man se på banprofilen, det är nedförsbacke de första fyra km. För att undvika för snabb start är det jättebra att springa med några kompisar. Vi måste hjälpas åt att hålla ned tempot de första 20 km. 4:57-tempo som sagt.

Slutligen, kommer jag fixa min måltid? Jag har absolut goda förutsättningar. Jag har aldrig varit så vältränad som nu och de sista månaderna har träningen fungerat väldigt bra utan skador och sjukdomar. Värmen som plötsligt dykt upp är ett orosmoln. Det verkar ju lite för bra som prognosen just nu visar, att temperaturen ska sänkas just på lördagen? Blir det över 20 grader måste jag sänka tempot redan från början, annars blir det ingen kul upplevelse. Men trots detta får jag erkänna, fixar jag det inte på lördag, då kommer jag aldrig att fixa det.
väderprognos

 

6 thoughts on “Fixar jag Maran på 3:30?

  1. Klart du grejar det!
    Annars är det ett nytt lopp nästa år.
    Varför skulle det vara nu eller aldrig?

    1. Jag har haft så perfekta träningsförutsättningar i år. Mycket tid, inga skador eller förkylningar. Har svårt att tro att det kommer komma igen?

  2. När du skriver så får vi väll göra ett försök. Men Inga garantier från mig återigen så har jag vridigt och vänt på om jag klarar 3,30 jag följer så långt jag orkar så får vi se……KBK

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.