Höst och långpass

Nu är det verkligen höst. Jag måste ha mer och mer kläder på mig när jag springer och skorna blir väldigt geggiga efter varje pass. Dock så blir det ibland fantastiska scenerier ute i skogen. Men oftast är det faktiskt bara grått.

Så här års känner jag lite si och så med tränings motivationen. Det har förmodligen med att göra att jag inte har något tydligt mål nästa år. I två år har jag haft IronMan som extremt tydligt mål för den kommande sommaren. Då har det varit enkelt. Det är bara att tvinga sig att träna, hur det känns spelar mindre roll. Nu när jag egentligen ”bara” vill bli en bättre löpare så har jag inte riktigt samma motivation. Ska kanske vara lagom gnällig, jag gör mina åtta timmar varje vecka. Men det är inte lika roligt som det brukar vara.
Nu har i alla fall Sufferfest börjat igen, så nu blir det 2 timmar på spinningcykeln varje vecka. Jag har fortfarande inte förmått mig att sätta mig på trainern här hemma. Löpningen är kul, så det blir sex mil varje vecka. Sedan tvingar jag mig att simma ett pass varje vecka. Lite rörlighet, styrka eller kajak på det så är veckans träning klar. Just det, jag gör rehab för min nyckelbensfraktur 20 minuter varje dag också.

Väldigt trött vid målgång!

Reflektion av Budapest maraton
Nu ett par veckor senare har jag analyserat mitt lopp lite mer.
Jag kom på plats 441 av 5 413 deltagare. Det är topp 8,1 procent
I min åldersgrupp, M50, kom jag på plats 29 av 447 män. Det är topp 6,5 procent.
Återhämtningen var ovanligt tuff, nästan värre än efter Ironman. Vätske- och energibristen i värmen var tuff. Tuffare än vad vi som sprang förmodligen förstod. Hela måndagen, hemresedagen, kändes det som att jag var bakfull, mådde dåligt. Sedan tillkom den vanlig muskelvärken förstås.

Ett av mina mål nästa år är att göra Stockholm Maraton på 3h 15 minuter. I Budapest tog jag 9,5 minuter extra på mig. Men dessa minuter är tuffa. Jag måste sänka kilometertiden med 14 sekunder. Det är ganska mycket….
Maraton på 3:15                 4 min 37 sek per km
Maraton på 3:20                 4 min 44 sek per km
Maraton på 3:25                 4 min 51.5 sek per km

Lösningen att nå mitt mål för maraton nästa år är att springa minst 60 km varje vecka. Jag tänker mig egentligen bara långsamma pass i prattempo under hela vintern. Känner mig lite orolig för hur det ska gå när jag byter jobb om ett par veckor. Men det brukar alltid lösa sig, så det gör det nog även denna gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.