Plötsligt blev det lite roligare igen

Löpning i antal timmar under 2017- Man ser tydligt ökningen efter Ironman och bristen på löpning i Juli då jag hade brutet nyckelben.

Ytterligare en vecka med dryga sex mils löpning, fjärde på raken, och mina känslor och tankar om löpning gått från botten till toppen.
Efter tisdagens kvällslångpass med Walde och Tony funderade jag allvarligt på att ställa skorna på hyllan för gott. Det blev 16,5 km för mig och jag hade ingen ork alls i benen. Redan efter två km, där jag sammanstrålade med dem, var kraften slut i benen, jag låg 10 meter efter under hela passet och orkade bara snitta 5:55-tempo. Jag har inte varit så långsam på flera år. Jag hade visserligen simmat på morgonen och skyfflat ett par ton sand på dagen (renoveringsprojekt i mitt gamla hus) men ändå. Jag var liksom slut redan efter 2 km! När jag kom hem låg jag i fosterställning i 20 minuter innan jag orkade gå och duscha. En av mina söner fick laga middag ochh servera mig i soffan där jag hamnade. Även torsdagspasset var tungt, men det var bättre. Medan dagens långpass, tillsammans med 11 klubbmedlemmar, plötsligt var enkelt. Kände mig stark igen. Oh så skönt det var!
Talade med några vänner om vad det kan bero på? Varför var jag så trött och sliten i flera veckor? Svaret var egentligen ganska enkelt, jag har inte vilat efter tävlingarna och jag har ökat löpvolymerna. Direkt efter IronMan, Lidingöloppet och Budapest maraton så var jag igång med löpning bara två eller tre dagar senare.

Söndagens långpass

Jag tränar mindre än tidigare, närmare 8-9 timmar jämfört med 11-13 timmar per vecka. Men det är mer löpning, vilket sliter på benen. Ingen svår analys om man ser objektivt på det. Men just det där att se objektivt på sin egna träning, det är svårt. Det är oerhört mycket lättare att se vad andra gör fel och hjälpa dem att hamna rätt.
Dryga tio timmars träning inklusive 64 km löpning. En bra vecka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.