Timmarna rullar in på träningskontot

Det är snart mitten av april och det är inte oceaner av tid fram till tävlingssäsongen längre. Långsamt går jag från bara långpass till fler kvalitetspass samtidigt som jag växlar över till mer utomhuscykling och lite mindre trainerpass och simning. Allt för att nå bättre triathlonresultat. Skulle fokus vara på Göteborgsvarvet och Stockholms Marathon, som jag också är anmält till, skulle jag prioriterat annorlunda. Jag räknar iskallt med att slå personbästa på dessa båda tävlingar ändå då jag är i mycket bättre form nu än tidigare.

Fram till idag har jag tränat 48 procent mer än samma period förra året. Men jag var på Playitas i januari fick jag 20 timmar extra den veckan. Hade jag ”bara” gjort normal träning den veckan hade jag ändå legat på plus 29 procent. Det blir 10,5 timmar per vecka i snitt. Sen har jag min rehabilitering för skuldran som tar nästan 20 minuter varje kväll, men den räknar jag inte in i träningen.

Jag känner mig väldigt stark i löpningen. Det bevisades idag då vi först körde 11 km i 5:20-tempo, sedan ökade vi till 4:25 i sex km. Jag var trött i musklerna på grund av 80 km landsvägscykling dagen innan, men pulsen var aldrig över 90 procent av max.
På landsvägscyklingen har jag fortfarande stor förbättringspotential. Jag får inte upp farten ordentligt. Räknar med att kunna cykla mer med Strängnäs CK de närmsta veckorna och på så sätt få upp farten. Här har jag fortfarande mycket att lära. Fortfarande kör jag bara med landsvägscykeln, tempohojen står kvar i trainern.

I korthet går träningen enligt plan. Det går till och med väldigt bra. Inga skador och jag blir starkare och snabbare. Svårigheten är, som alltid, att få ihop timmarna. Resorna, familjen, jobbet, trädgårdsfix och en massa saker tar mycket tid. Och ibland, inte så ofta, behöver även jag sitta i soffan ett par timmar. ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.