Första hemfärden med Tempocykeln

Måndag eftermiddag cyklade jag hem från jobbet, men denna gång inte med min vanliga Scott racer utan med tempocykeln. Det var inte utan att jag var lite orolig, den enda gång jag provat den ute, i höstas,  vinglade det otroligt mycket. Innan jag stack iväg trodde jag inte att jag skulle våga ligga ned i tempobågen i backen ned mot Läggesta, att jag skulle få för hög fart och vara rädd för att vingla till och ramla. Men redan efter en mil kändes det ganska bra. Efter två mil kändes det bättre än det brukar göra med min vanliga cykel. Fortfarande vingligt, men lättare att ta i och mindre ont i axel o rygg. Så självklart låg jag ned och försökte ta i trots motvinden, 52 km/h kom jag upp i.
Jag har absolut långt kvar tills att jag på ett naturligt sätt kan sträcka mig efter vattenflaskan bakom ryggen eller något att äta medan jag ligger i tempobågen, men det känns inte omöjligt att nå dit och det känns absolut inte omöjligt att snitta lite högre hastigheter fram i genom.

Körde ett tufft tröskelpass på tisdagskvällen. Träffade gänget klockan sex vid Vasavallen. Springa på bana är coolt, man känner sig så proffsig 🙂  Jag hade innan bestämt mig för att jag skulle köra lite långsammare än sist, då tog det flera dagar innan jag kände mig pigg i benen igen, dessutom har jag löp- och cykeltränat fyra dagar på raken nu, inte direkt utvilad. passet blev som följer:Tröskelpass 26 april
3,2 km uppvärmning
15 minuter i 4:18-tempo
3 minuters gångvila
15 minuter i 4:10-tempo
15 minuter i 4:09-tempo
1,3 km nedjogg
Alltid kul när det går snabbare och snabbare, totalt fick jag ihop 15,9 km och var påtagligt nöjd med mig själv, inte minst att jag faktiskt höll igen och inte hängde med Björn o Mattias som höll 4-tempo.

SvitzerPå onsdagsmorgonen väckte jag grabbarna vid sju som vanligt men lämnade dem åt sitt öde. Jag stack till gymet på jobbet och körde 2500 meter roddmaskin innan arbetet började. Roddmaskin är grymt, ska verkligen försöka hinna med det varje vecka nu. Tidseffektiv och bra träning.
Hade tänkt köra lite core, rygg och axlar. Men ett par av kollegorna höll på att montera upp ett par nya maskiner så det kändes inte så harmoniskt, det fick räcka med roddmaskin.
Senare hade jag ett möte med ett bogserbåtsföretag, Switzer. Av dem fick jag detta fina USB-minne.

Torsdagen var det konferens i Stockholm hela dagen. Då jag var lite osäker på när jag skulle komma hem så gick jag upp vid sex och stack ut o sprang en mil innan frukost. Hade tänkt springa under 5-tempo, men det är svårt att få fart i benen när man kommer direkt från sängen. Kändes lite i vaderna också, undrar om det var roddmaskin? Jag lufsade runt i ett yrvaket Strängnäs och fick ihop 9,5 km i 5:19-tempo. Träningseffekten kanske inte var den bästa men det kändes skönt i själen.
Sedan visade det sig att jag kom hem i bra tid, då grabbarna ändå var instruerade att fixa middag själva så stack jag till simhallen. Körde 5 x 400 meter, med lite upp- och nedsim fick jag ihop 2300 meter. Det gick riktigt bra, både farten, kryssa mellan tanterna och stoppa ned handen utan att få med bubblor gick riktigt bra.
Nästa simpass blir i Medelhavet utanför Barcelona på måndag morgon. Det ska bli riktigt nice.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.