Veckan efter LL, träningen lunkar på

Dagen efter Lidingöloppet hade jag ordentligt ont i vaden. Vänstra vaden högt upp i fästet mot knät. Söndag och måndag kändes värre än efter Ironman. Att söndagen blev träningsfri var självklart. På måndagskvällen hade jag min vanliga frisimsträning med den lokala simklubben. Inte för att jag kände för att träna men jag tänkte att lite simning skulle mjuka upp vaden. 1800 meter frisim mjukade absolut upp vaderna en del. Tisdagen kändes bättre och jag tog en lugn 9 km löptur efter jobbet. Efter den kändes vaden nästan normal.

september-cyklingTräningsveckan  var lugn, två vilodagar och inga kvalitetspass. Lördag morgon rullade jag iväg på cykeltur redan klockan åtta  när det var ungefär lika många grader plus. Jag fick en helt fantastisk cykeltur. 60 km under helt blå himmel med underbara höstfärger på träd och åkrar. På ett ställe var jag tvungen att bromsa för en älgko som skulle gå över gatan. Efteråt såg jag att hennes kompis och deras båda kalvar redan passerat.

På söndagsmorgonen stack jag och löparklubbgänget ut på ett långpass. Även detta pass langpass-2-oktblev lugnt och skönt. 19 km i 5:34-tempo. Jag och Stenvall gjorde fartökningar i uppförsbackarna. Inte minst i den nybyggda backen vid dubbelspårsutbyggnaden. 20 meters höjdskillnad på 200 meter längd. 1 på 10 är brant!
När vi sprang längs med skjutfältet så fanns det nya skyltar och avstängningar. Tydligen har folk misskött sig, och varit där trots att det varit skjutövning. Och nu får vi alla ta konsekvenserna av det. Tråkigt då det var fina områden.

Problemen med knät jag haft är nästan helt borta och vaden känns bra. Jag ska ta ytterligare en ”lugn” vecka. Denna vecka körde jag 7 timmar, den kommande blir nog färre träningstimmar då jag ska resa lite mer. Sedan bör jag känna mig hel och piggare och det är dags att lägga till åtminstone ett kvalitetspass per vecka.

avsparrningUnder löpningen diskuterade jag och Stenvall hur vi ska lägga upp den långsiktiga träningen för oss 10 som ska köra IM i Kalmar nästa år. Både jag o Stenvall har som mål att komma under 11, Björn under 10 timmar. De övriga är lite långsammare alternativt att det är första gången de ska köra IM, och då vet man aldrig vad som kan hända. Alla är som vanligt yngre än mig, så några lär bli snabbare än mig. Men, ska Anders och jag sänka tiden med 8,5 procent måste något förändras i träningen, annars lär inte resultatet förbättras. Vi enades om att samla ihop gruppen och lägga upp en plan med gemensamma brickpass samt ett test med bike+run, kanske var 6e vecka samt lägga in tävlingarna i en kalender så att vi kan få de stora bitarna på plats, Göteborgsvarvet, Stockholms Marathon och så vidare. Jag lär återkomma i ärendet.

3 thoughts on “Veckan efter LL, träningen lunkar på

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.