Bergsgettena på Sörmlandsleden

20160917_081123
Punktering no 1

Jag har inte känt mig 100 procent sedan efter Vemdalen. Annledningen är förmodligen mycket enkelt, jag har inte vilat tillräckligt efter IronMan, Vemdalens Fjällmarathon och alla mindre tävlingar där i mellan. Jag borde tagit två veckor, eller så, helt träningsledigt efter IM den 31:a juli. De sista veckorna har jag skött simträningen ordentligt, då det är snällt mot kroppen, men i övrigt mest gjort ”mellanmjölkspass”. Och jag tror det har varit bra för mig.
Jag struntade i Strängnäs Triathlon förra helgen, ett olympiskt distans triathlon som jag tänkt köra. Jag var otroligt mogen och klok och sade att jag inte ställer upp, att jag skulle vila istället.

20160917_072726 (1)I morse stack jag och sju grabbar från facebookgruppen ”Stengettterna” ut för att köra MTB. Vi tänkte köra en bit på Sörmlandsleden. Jag var lite bekymrad över min alldeles för gamla MTB, +10 år, de oinställda växlarna och den lilla detalj att jag fick ett kedjebrott redan förra veckan. Dock har jag inte haft tid att åtgärda det. Starta på nytt jobb kräver mer av mig än det gamla, precis som det ska vara.
Jag blev upphämtad an Jonas Staaf 06:15 på lördagsmorgonen, knäppt tidigt en lördagsmorgonen. Vi samlades vid Skottvångs Grufva innanför Åkers Styckebruk. Strax efter 7 kom vi iväg. Det var jag, Tegen, Jonas, Jim, Andreas, Johan, Gustav & Thomas. Det var sju grader varmt då, men då väderprognosen var positiv så förväntade vi oss mycket mer värme snart. Efter lite förvirrade kartläsningar så kom vi in på Sörmlandsleden som vi skulle. Det var mer sten och rötter än vad jag förväntat mig. Många ställen var det möjligt att cykla på lite men snittiden blev erbarmligt dålig. Många omkullblåsta träd att lyfta cykeln över. Galet många spänger att balansera på, de var gjorda av två plankor med lite för långt mellanrum mellan dem. Perfekt för att trycka ned ett MTB däck i. Tegen gjorde en fantastisk vurpa framlänges då det tog tvärstopp pga det. Jag tror alla körde fast flera gånger. Ofta var det bättre att cykla bredvid då det var torrt.

Fika .....
Fika …..
.....med utsikt
…..med utsikt

Jonas fick punktering ganska tidigt. Vi cyklade igenom ett gammalt gruvområde med mycket vassa stenar. Mina växlar började också krångla tidigt, några av killarna försökte hjälpa till att ställa in dem bättre. Men det hjälpte inte. Mina kugghjul är helt enkelt för slitna. Tegen fick först en punktering och sedan en till. Efter en fikapaus, när vi just skulle starta igen, gick min kedja av i första trampet. Efter att först satt ihop den med en vridning så var vi tvungna att ta isär den igen, så fick vi ihop den. Tyvärr började bakväxeln krångla och jag fick köra på samma växel resten av turen. Suck. jag måste skaffa en bättre MTB. Inte minst konstaterade jag det när Jonas typ rullade om mig i uppförsbackarna på grusvägen hemåt.

I korthet hade vi en fantastisk tur i det vackra varma höstvädret och vackra scenerierna. ”Stigarna” var klart tuffare än jag hade förväntat, men att cykla med roliga killar vägde mer än väl upp det. Med dem cyklar jag gärna igen (så fort jag har en ny MTB).