Helgens träning och lite funderingar om vätskeintag inför tävlingar

I lördags förmiddag körde jag 1:15 på trainern. Fick lite mer lagom, och framförallt jämnare tempo. Vet fortfarande inte alls om det var ett bra eller värdelöst pass, men svettig vart jag.
Svårt det där att inte ha koll på passen, är van vid att kunna känna av kilometertiden bara i kroppen. Men det kommer, är lugn för det. Får snegla på pulsen fram till dess.

Söndag morse var vi fyra från löparklubben som stack iväg vid nio på morgonen. Vi skippade asfalten och sprang bort över järnvägen under motorvägen mot skjutfältet. En bra tur, den höll på att bli lite för långpass
kort så jag och en skäggmurvel som jag inte vet namnet på avslutade med ett 4 kilometers extra varv i elljusspåret. Kul tur på grusvägar och delvis svåra stigar.
17,5 km i 5:26-tempo. Helt OK. Pulsen snittade på 127, vilket är lågintensivt för mig. Efter 12 km drog vi upp tempot till 4:45, sedan i 500-meter till 4-tempo, det tog! De sista 5 km därefter blev klart jobbigare.

Lyssnade på Sverigesradio i veckan, http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/610661?programid=1272.
Ett intressant program som handlade om att vi kanske dricker för mycket vatten?
Jag får alltid kramp på tävlingar som halvmarathon och längre. Man brukar ju tala om vätskebrist, kanske salt och magnesiumbrist. Jag äter bra och har laddat upp med mycket vatten dygnet innan tävlingarna. Kanske har jag druckit för mycket? Kanske får jag kramp för att med mer vätska i kroppen så blandar jag ut salthalten och mineralhalten i min kropp så att jag just då får brist? Som jag skrev i mitt inlägg på jogg.se så ska jag nog dricka lite mindre vatten inför nästa långlopp.
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=45005

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.