Openwater simning

Stefan, Susanne, Damir, Jag & Sebastian

Det där med Openwater simning är lite speciellt. I en månad har det varit svinkallt i Mälaren, nu när värmen kommit är det så otroligt mycket skönare, jag orkar mer och kan börja fundera på teknik. Jag har kommit långt från mina första taffliga försök i simning för fyra år sedan. En historia om att inte ge upp

Simningen är den kortaste grenen i triathlon. Under mitt förra IronMan utgjorde simningen bara 11 procent av tiden. På olympisk distans var det senast 18 procent av totala tävlingstiden. Att köra 30 minuter snabbare på cyklingen, på IM, är inte omöjligt, att spara in mer än fem minuter på simningen känns näst intill omöjligt. Målet för årets IM är att jag ska vara uppe på cykeln 1h och 15 minuter efter start. Simningen är som bekant 3800 meter. Så för att klara målet måste jag ligga på 1:55-tempo, då har jag fem minuter till T1.
Med tempo inom simning menas tid per 100 meter.

Nå målet

Först kan jag konstatera att jag är en bättre simmare i år. Jag gjorde simningen i 2:05 tempo sist. Så det känns inte omöjligt. Men det är också strategi med i spelet, jag vill inte ta ut mig för mycket så att det påverkar transiteringen och de första kilometrarna av cyklingen. Simningen ska vara rimligt bekväm.

Teknik

Simning är en riktig tekniksport. Till motsats mot cykling tror jag inte att det går att köpa sig snabbare tid genom att köpa dyrare grejer. Även om de av mina kompisar som köpt Colting våtdräkter verkar försöka ?

Min lappade våtdräkt

Min köpte jag på rea för tre år sedan. När jag ändå skriver om Colting, som vi träffade på vid vår träningsvecka vid Fuerteventura. Han tror starkt på intervaller i simningen. Att vi ska lära sig simma lite fortare. Men då får det inte vara för långa sträckor, för då orkar i alla fall jag inte hålla i tekniken.

Strategi

Enligt  artikeln jag länkar till nedan. Så kan man nå nio procent energibesparing vid drafting i simning om du ligger maximalt 50 cm bakom framförvarandes fötter. Jag har tidigare hört högre besparingssiffror, men artikeln beskriver skillnaden mellan passiv och aktiv simning. Och när vi simmar är vi aktiva. Intressant är också att drafta genom att simma bredvid någon inte verkar ge denna effekt. Jag har hört motsatsen tidigare. Enligt artikelförfattarna ger drafting på sidan negativ effekt, om du inte är extremt nära vilket bara  eliten klarar av. Simning & drafting för ökad prestation

Det visar sig att även skrynklig badmössa är negativt, upp till två procent negativ inverkan. Så ta hand om utrustningen.

Träningen

Jag ska nu simma lite mer varje vecka. Ett simpass tar bara 30 – 60 minuter och jag är inte helt slut efter, så jag kan simma flera dagar på raken. Jag kommer kombinera ”långpass” 1500 – 2000 meter i Mälaren, bara fem minuters promenad från där jag bor, med intervaller på 190 meter i Lännasjön. Jag och mina vänner måste också träna mer på drafting.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.