2 dagar kvar till IronMan Maastricht

Sneakerutställning
Sneakerutställning på museum i Hamburg

Så är det dags. Jag är på plats i Maastricht och jag ska starta i min första IronMan-tävling om mindre än 48 timmar. IronMan är bland det mest extrema man kan hitta på i tävlingsväg. Först simmar man 3 800 meter, sedan cyklar man 180 km och avslutar med att springa ett marathon. Allt i en rad efter varandra och man har maximalt 18 timmar på sig. Min starttid är strax efter sju på söndag morgon.

Jag har i princip tränat och planerat för denna tävling i tio månader. Bara under 2016 har jag tränat och tävlat 275 timmar uppdelat på totalt 225 pass. Bland annat har jag cyklat över 275 mil, sprungit över 100 mil, simtränat i 40 timmar. Jag är väl förberedd, kommer jag inte i mål så beror det inte på träningsförberedelserna. Visst hade jag säkert kunnat tränat mer eller bättre, men under givna förutsättningar har jag lyckats väldigt bra. Att öka träningsdosen så mycket som jag gjort, utan att få skador, kräver planering och strategi.  Särskilt som jag faktiskt fyller 49 år nu på söndag. Är ingen ungdom direkt.

Selfie i Hamburg
Jag med tre av ungdomarna

Den sista veckan har varit lugn på träningsfronten. Tre kvalitetspass i cykling, simning och löpning på lör-, sön- och måndag. Därefter träningsvila i tre dagar. Dock har vi hunnit med en hel del sightseeing, framförallt i Hamburg under onsdagen (24 000 steg). Så det är ju inte så att jag legat i soffan.
I tisdags morse packade jag, mina fyra ungdomar och flickvännen Viktoria in oss i den hyrda bussen och körde ned till Hamburg. De 12 timmarna var ett intressant socialt experiment i sig. Dock gick det bra, ingen mördade någon annan och den stora oron mina ungdomar hade gällande 13-årige Philips fantastiska superkraft, att reta alla andra till vansinne, kom på skam.
Torsdag förmiddag körde vi de sista fem timmarna till Maastricht. Där vi nu håller på att bo in oss i en villa i någon sorts bungalowresort. Mitt i mot oss bor ett par spanska killar som också ska köra IM.

 

Tävlingsstrategi:

20160728_212744_1469734299779_resizedSWIM
Jag kommer att få starta ca 07:20, eliten startar 07:00. Jag måste vara på plats en timme innan och innan dess ska jag få i mig frukost och ta mig till starten. Så det blir uppgång 04:30.
Jag räknar med att simma de 3 800 meterna på någon under en timme och 30 minuter. Transiteringen kommer säkert ta 10 minuter då jag inte avser stressa. Det är inget sprint-triathlon jag kör, de minuterna som jag ”slarvar” bort kan jag leva med.

BIKE
Jag har aldrig cyklat 18 mil i ett streck. 14 är mitt längsta hittills.20160728_212715_1469734297615_resized Det vore fantastiskt om jag skulle kunna snitta 30 km/h, d.v.s. 6 timmars cykling, men det kommer jag inte klara. Det kommer bli närmare sju timmar med lite lägre hastighet. Mitt fokus, förutom att ta mig runt de två varven, kommer vara att ta in energi. Dricka sportdryck och äta många gel. Det går bra att cykla och äta samtidigt, men gör jag detsamma när jag springer så får jag håll och det skvalpar i magen = oskönt. Så ta in och lagra energi under cyklingen är målet.
Efter första varvet kommer jag undra vad tusan jag gör där. Men då är det bara att bita ihop och försöka använda de 25 sekunderna man får ligga på rulle, innan man kör om, så mycket som möjligt.
Jag kommer sakna Strängnäs cykelklubbs Belgiska klunga!

RUN
Slutligen är det transitering 2, ställa cykeln, byta kläder och skor och springa ett marathon. Banan är en fyravarvsbana. Detta är bra då man kommer tillbaka till målområdet, och får publikens ovationer, vid fyra tillfällen. Förhoppningsvis kommer de första två varven gå väldigt bra. Det tredje kommer kännas tungt, men förhoppningsvis inte göra ont. Det sista varvet är bara att kriga sig igenom, ont eller inte. Jag har sagt till min familj att stå och peppa mig. Jag har till och med sagt att ungarna får ljuga, de ska säga att jag ser stark ut även om jag ser ut som en urvriden skurtrasa.

Målet är att ta sig runt, jag drömmer om 12 timmar men 13 är realistiskt. Får jag kramp på löpningen kan det ta hur lång tid som helst. Bara jag är i mål innan midnatt så kommer jag vara nöjd.

4 thoughts on “2 dagar kvar till IronMan Maastricht

  1. Lycka till Erik. Har orecis kört klart för denna vecka på tennisbanan. Blir lite vin ikväll.

  2. Spännande med din första Ironman! Önskar dig stort lycka till! Tänk på att i en Ironman får du inte ligga på rulle ens 1 sekund. Reglerna säger att vid en omkörning så har du 25 sek på att att ta dig igenom den sk draft zon. Hur zonen ser ut och dess avstånd kan du se i Competitions Rules på deras webb Den beskriver alltså också hur långt avstånd åt sidan du måste ha till framförvarande under din omkörning. De brukar vara tydliga kring detta på pre-race mötet, så missa inte det! Vore tråkigt om du fastnade i en Peneltybox på din första IM. Kör hårt nu och lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.