Bra start på veckan

Som vanligt började veckan med frisimskursen. Det var inte så många på plats, det soliga vädret gjorde väl att folk stannade hemma. Oavsett orsak var det bra, tränaren Patricia fick lite mer tid för oss som var där. För mig var det välbehövligt, jag hade börjat slarva med i sättningen av händerna i vattnet, i stället för att sätta i dem rakt fram, i axelns längdriktning, satte jag i den mitt framför huvudet. Detta gjorde att jag slingrade mig fram. När jag började sätta i dem rätt blev det lättare och det kändes mer effektivt.
Ska bli kul att prova igen om några dagar.
Jag fick ihop 1850 meter vilket får ses som en bra distans för att vara träning.

tisdagspass 15 mars
Tisdagslöppass

På tisdagen kom jag ifrån jobbet i vettig tid och stack ut på en löptur vid skjutfältet i Strängnäs. Det är en ren stig och skogstur, inte en meter asfalt vilket är ovanligt för mina pass. Det var ganska geggigt då snön precis smält tjälen håller på att gå ur marken. Skorna får nog ta en sväng in i tvättmaskinen. Jag fick ihop 12,5 km i 5:23 tempo. Ett riktigt långpass borde varit 20 minuter till, men det var ett bra pass som jag är nöjd med. När jag kom hem läste jag en artikel om att träna för mycket, och skador samt motivationsbrist som kan komma då. Förra veckan tränade jag väldigt mycket, lite som kompensation för att jag varit sjuk i 10 dagar. Jag vet naturligtvis att det inte fungerar så, men det känns bra i huvudet. Men jag hade en träningsfri dag! Nu har jag tränat fyra dagar på raken, och jag tänkte köra två dagar till. sedan vill jag simma på fredag, men då kan jag inte köra långpass både på lördag och söndag, eller kan jag det?

Om några veckor, kanske efter påsk, vill jag starta upp med kvalitetslöppass. Förmodligen fortsätta med ett långpass men lägga till  ett tröskelpass varje vecka.  Vad är tröskelpass
För mig ska tröskelpass ge en puls mellan 140 till 150 slag per minut, det vet jag genom att jag för ett år sedan mätte upp min maxpuls hos Peter Glas, och träningstiden, utan vilan, ska vara 30 till 60 minuter. Kan tänka mig att jag börjar med 2 km intervaller med fem minuter joggvila däremellan. Kanske fyra sådana första gången?

Cykel collagePå onsdag var det dags för landsvägscykelpremiär. Hade tagit med cykeln till jobbet på morgonen och cyklade hem vid fyra. Lämnade hamnen 15:45, och var hemma strax innan sex. De sista 20 minuterna var lite väl kalla, inte så mysigt. totalt blev det 55,5 km på dryga två timmar. Tyckte det gick bra, hade bra tempo, inte minst i uppförsbackarna, cyklade ikapp två personer men snittfarten blev bara 26,8 km/h, vilket inte är OK, jag vill gärna tro att jag kan bättre om kroppen vore utvilad. Jag drömmer om att snitta på 30 km per timme i IronMan, för att överhuvudtaget kunna vara i närheten av det bygger det på att det är lättare att trampa på med min Tri-cykel, Men hur mycket enklare är det? Det kommer att krävas mycket cykelträning de närmsta veckorna.

 

Slutligen så bestämdes att jag och mina närmsta löparvänner skulle ut på en tur på torsdagseftermiddagen. Vi träffades 17:15 då det fortfarande var närmare 10 grader. Tony hade inte tränat på 12 dagar så han hade det tungt men han hängde med tappert. Det blev 19,5 km i 5:30-tempo. När jag kom hem till Bressahmmas Gård var temperaturen närmare noll, då var det kallt 🙂
Över sex timmars träning de första fyra dagarna denna veckan, det får mig att fundera ännu mer på om jag slarvar med vilodagarna? Men i kväll blir det lugn simning, det kan ju inte räknas?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.