Trainerpass med Tri-cykeln

Vaknade i vanlig vardagstid och redan klockan sju hade jag legat i sängen och druckit kaffe i 45 minuter. Att vänta tre timmar för att spinna med cykelklubben kändes lite som att förstöra hela dagen. Så jag satte mig på trainen.

Innan jag blev förkyld så hade jag monterat upp min Tri-cykel i trailern, Trek Speed Concept 7,0.  Att köra på min vanliga racer fram till årsskiftet och sedan byta bestämde jag mig för redan i höstas, inte för många förändringar samtidigt liksom.

Innan jag satte mig på den så var jag orolig för sittställning och hur det skulle kännas att ligga i bågen, hur skulle det kännas i ”paketet” som kläms mot sadeln när man lutar så mycket framåt? Tanken var att jag skulle försöka hitta en bra sittställning, inte köra ett tufft pass.  Så med verktygen framlagda och Youtube filmer om Tri-cyklar framför mig så satte jag mig upp på cykeln.

Jag har bara kört med denna cykel en gång förut. Då var det ute, på asfalt och med trafik. Min största upplevelse då, kommer jag på nu, var att det var vingligt. Det var helt annat att sitta fast i en trainer. Nu när jag satt fast och kunde koncentrera mig på cyklingen och sittställningen blev det plötsligt lättare, bågen avlastar verkligen. Kroppsvikten på armbågarna som avlasta magen. Man sitter mycket längre fram än på en vanlig cykel.

Medan jag cyklade tittade jag på många olika Tribike Fit filmer på Youtube.  Det bästa rådet jag fick var att inte vara för extrem, inte tänka för mycket på aerodynamiken, fokusera istället på att hitta en bekväm cykelställning. Jag ska sitta där i sex, eller i värsta fall sju timmar….

Lägger upp en film som yngsta grabben tog, tänkte jag skulle jämföra min sittställning med andra som jag kan se på Youtube,  mäta vinklar ☺

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.