Vecka 14

Blå himmel, 14 grader varmt, en riktig vårdag.Tisdagseftermiddagen var nästan lite overkligt då det regnat hela förmiddagen. Satte mig på min landsvägscykel ganska exakt klockan 16. Jag hade tagit dit den på morgonen och Tony var vänlig nog att ta hem min bil för att jag skulle få ihop logistiken.
Tror det måste varit lite medvind, jag tog inte i galet mycken, naturligtvis var det jobbigt, men inte hemskt. Jag snittade exakt 28 km/h i de 55 kilometrarna hem. Tröskelpass pulsJag ville inte ta i så mycket då jag skulle ha ett tröskelpass med löparklubben när jag kom till Strängnäs. Väl uppe på Vasavallen fick jag snabbt byta cykelbyxor till löpartights, Björn, Jenny, Agge, Sebbe o några till hade redan hunnit med uppvärmningen, så det var bara för mig att kasta mig in i passet.
3 x 10 minuters tröskelpass med 2 minuters gångvila däremellan. För mig är Tröskelträning, enligt det maxpulstest jag gjorde för ett år sedan, 145 till 150 slag per minut. Jag tycker att jag lyckades hålla mig där ganska bra.  Tempot låg mellan 4:00 och 4:10 per km, överraskande bra efter cyklingen. Jag kände mig stark också:-)

 

På onsdagen skulle jag o några från jobbet köra MTB i Almnäs efter jobbet, men sent på tisdagskvällen fick jag ett sms om att de inte fick ihop familjelogistiken. Ska jag vara ärlig var jag ganska nöjd med det. Det regnade hela förmiddagen och det skulle ha varit väldigt halt o geggigt. Är lite för feg, vill inte ramla o slå mig. Det blev en sväng till gymmet på jobbet istället, först lite uppvärmning på träningscykeln och sedan 2000 meter roddmaskin. Roddmaskin är underskattat, 20 minuter ger en otrolig effekt, borde göra det lite oftare, tidseffektivt. Slutligen körde jag 20 minuter core och lite vikter samt maskiner för axlarna.

Torsdagen hade jag en sjuk grabb hemma så det blev jobb hemmavid efter en snabbvisit på jobbet och ett möte som inte gick att boka bort. Fördelen med att jobba hemifrån är att man kan träna på lunchen. Satte mig på trainern och körde 50 minuter.  10 minuter hårt och fem minuter lugnt.
Senare på kvällen hade vi bestämt att vi skulle köra intervaller på Vasavallen. Björn hade föreslagit 400-hundringar. Jag ville inte köra så korta, det blir för snabbt middagoch stor risk för skador. Så jag körde 6 x 1000 meters intervaller med en minuts gångvila däremellan. Tänkte mig hålla 4:00-tempo, men det kändes överraskande bra, så det blev närmare 4:50 tempo på dem. Den snabbaste 4:48 och den långsammaste 3:54, jämt o fint.
när jag kom hem så kände jag mig så sund så jag ordnade mig en sjukt hälsosam middag till mig och äldsta grabben.
Uppvärmning under coach Björn Film från Uppvärmningen på Vasavallen

Nu har jag tränat hårt 8 dagar på raken, nu blir det två dagars vila innan söndagens långpass. Det ska bli skönt att vila kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.